Om kursen
Om avsnittet
Material

Transfer Pricing

Jobbar du i ett internationellt företag? Undrar du hur Transfer Pricing fungerar?

En enorm mängd varor, tjänster och andra transaktioner handlas inom multinationella koncerner över landsgränser och rätten att beskatta vinster flyttar därmed från en skattemyndighet till en annan. Det pris som gäller för bolagets kunder måste också gälla vid handel mellan bolag inom en koncern. Det betyder att den interna prissättningen måste vara armlängdsmässig, alltså marknadsmässig.

I den här filmserien visar vi hur Transfer Pricing fungerar. Vi går också igenom de olika regelverken och ger en orientering i hur de olika prissättningsmetoderna fungerar för beräkning av marknadsmässigt pris.

Målgrupp: för dig som jobbar  i koncerner med internationella transaktioner mellan olika koncernbolag och behöver förstå Transfer Pricing

Innehåll:

  1. Introduktion
  2. Vad är Transfer Pricing?
  3. Syfte
  4. Regler för prissättning
  5. Regler för dokumentation
  6. Prissättning: marknadsmässighet
  7. Prissättning: funktionell analys
  8. Prissättning: ekonomisk analys
  9. Marknadsprismetoden (CUP)
  10. Kostnadsplusmetoden (Cost Plus)
  11. Återförsäljningsprismetoden (RPM)
  12. Vinstfördelningsmetoden (PSM)
  13. Nettomarginalmetoden (TNMM)
  14. Val av metod för prissättning (produktion pågår)

Material: Till den här utbildningen finns inget material att ladda ner.

Utbildare: Per Degerman

Introduktion

En enorm mängd varor, tjänster och andra transaktioner handlas inom multinationella koncerner över landsgränser och rätten att beskatta vinster flyttar därmed från en skattemyndighet till en annan. Det pris som gäller för bolagets kunder måste också gälla vid handel mellan bolag inom en koncern. Det betyder att den interna prissättningen måste vara marknadsmässig. Denna film är en sammanfattande introduktion till vår serie om Transfer Pricing.

I denna filmserie finns inga filer för nedladdning.

Transfer Pricing

Introduktion
1
Vad är Transfer Pricing?
2
Syfte
3
Regler för prissättning
4
Regler för dokumentation
5
Prissättning: marknadsmässighet
6
Prissättning: funktionell analys
7
Prissättning: ekonomisk analys
8
Marknadsprismetoden (CUP)
9
Kostnadsplusmetoden (Cost Plus)
10
Återförsäljningsprismetoden (RPM)
11
Vinstfördelningsmetoden (PSM)
12
Nettomarginalmetoden (TNMM)
13
Val av metod för prissättning
14