Kul att du vill testa MeritGO!

Om du ännu inte har ett konto så kan du bara titta på filmer utan hänglås. Vill du se hela utbudet kan du registrera dig för ett kostnadsfritt tidsbegränsat testkonto eller teckna abonnemang! Om du redan har ett konto så kan du logga in här!

Om kursen
Om avsnittet
Material

Transfer Pricing

Jobbar du i ett internationellt företag? Undrar du hur Transfer Pricing fungerar?

En enorm mängd varor, tjänster och andra transaktioner handlas inom multinationella koncerner över landsgränser och rätten att beskatta vinster flyttar därmed från en skattemyndighet till en annan. Det pris som gäller för bolagets kunder måste också gälla vid handel mellan bolag inom en koncern. Det betyder att den interna prissättningen måste vara armlängdsmässig, alltså marknadsmässig.

I den här filmserien visar vi hur Transfer Pricing fungerar. Vi går också igenom de olika regelverken och ger en orientering i hur de olika prissättningsmetoderna fungerar för beräkning av marknadsmässigt pris.

Målgrupp: för dig som jobbar  i koncerner med internationella transaktioner mellan olika koncernbolag och behöver förstå Transfer Pricing

Innehåll:

  1. Introduktion
  2. Vad är Transfer Pricing?
  3. Syfte
  4. Regler för prissättning
  5. Regler för dokumentation
  6. Prissättning: marknadsmässighet
  7. Prissättning: funktionell analys
  8. Prissättning: ekonomisk analys
  9. Marknadsprismetoden (CUP)
  10. Kostnadsplusmetoden (Cost Plus)
  11. Återförsäljningsprismetoden (RPM)
  12. Vinstfördelningsmetoden (PSM)
  13. Nettomarginalmetoden (TNMM)
  14. Val av metod för prissättning (produktion pågår)

Material: Till den här utbildningen finns inget material att ladda ner.

Utbildare: Per Degerman

Nettomarginalmetoden (TNMM)

Transactional Net Margin Method, TNMM, kallas även nettomarginalmetoden på svenska. Med denna metod prissätter vi en transaktion med en lämplig nettomarginal som mål.

För att prissätta en transaktion med nettomarginalmetoden behöver vi först välja lämplig vinstindikator (Profit Level Indikator, PLI). Därefter undersöker vi hur det valda nyckeltalet ser ut för oberoende jämförbara företag rapporterat. Därmed får vi reda på det marknadsmässiga resultatmåttet som vi sedan använder för att prissätta vår interna transaktion.

Vi kan alltså välja mellan olika nyckeltal för att beräkna vad som är ett lämpligt pris på en transaktion. Nettomarginalmetoden är därmed ett samlingsnamn för flera olika sätt att prissätta en transaktion för att uppnå en viss nettomarginal.

I denna filmserie finns inga filer för nedladdning.

Transfer Pricing

Introduktion
1
Vad är Transfer Pricing?
2
Syfte
3
Regler för prissättning
4
Regler för dokumentation
5
Prissättning: marknadsmässighet
6
Prissättning: funktionell analys
7
Prissättning: ekonomisk analys
8
Marknadsprismetoden (CUP)
9
Kostnadsplusmetoden (Cost Plus)
10
Återförsäljningsprismetoden (RPM)
11
Vinstfördelningsmetoden (PSM)
12
Nettomarginalmetoden (TNMM)
13
Val av metod för prissättning
14