Kul att du vill testa MeritGO!

Om du ännu inte har ett konto så kan du bara titta på filmer utan hänglås. Vill du se hela utbudet kan du registrera dig för ett kostnadsfritt tidsbegränsat testkonto eller teckna abonnemang! Om du redan har ett konto så kan du logga in här!

Om kursen
Om avsnittet
Material

Transfer Pricing

Jobbar du i ett internationellt företag? Undrar du hur Transfer Pricing fungerar?

En enorm mängd varor, tjänster och andra transaktioner handlas inom multinationella koncerner över landsgränser och rätten att beskatta vinster flyttar därmed från en skattemyndighet till en annan. Det pris som gäller för bolagets kunder måste också gälla vid handel mellan bolag inom en koncern. Det betyder att den interna prissättningen måste vara armlängdsmässig, alltså marknadsmässig.

I den här filmserien visar vi hur Transfer Pricing fungerar. Vi går också igenom de olika regelverken och ger en orientering i hur de olika prissättningsmetoderna fungerar för beräkning av marknadsmässigt pris.

Målgrupp: för dig som jobbar  i koncerner med internationella transaktioner mellan olika koncernbolag och behöver förstå Transfer Pricing

Innehåll:

  1. Introduktion
  2. Vad är Transfer Pricing?
  3. Syfte
  4. Regler för prissättning
  5. Regler för dokumentation
  6. Prissättning: marknadsmässighet
  7. Prissättning: funktionell analys
  8. Prissättning: ekonomisk analys
  9. Marknadsprismetoden (CUP)
  10. Kostnadsplusmetoden (Cost Plus)
  11. Återförsäljningsprismetoden (RPM)
  12. Vinstfördelningsmetoden (PSM)
  13. Nettomarginalmetoden (TNMM)
  14. Val av metod för prissättning (produktion pågår)

Material: Till den här utbildningen finns inget material att ladda ner.

Utbildare: Per Degerman

Prissättning: funktionell analys

I den här filmen visar och förklarar vi den funktionella analysen med vars hjälp vi utreder och bestämmer förutsättningarna för hur vi ska räkna ut vad som är ett marknadsmässigt pris. Syftet med den funktionella analysen är att förstå hur parterna gör affärer. I analysen utreds inbördes fördelning av ansvar och ekonomiskt betydelsefulla funktioner, risker och tillgångar. När två helt oberoende företag gör affärer, så är det normalt det bolag som utför de mest avancerade funktionerna som också förväntas tjäna mest pengar. Ju mer kvalificerade och komplexa funktioner, tillgångar och risker som ingår i en transaktion, desto högre är den förväntade avkastningen. Därmed bör förstås också priset vara högre. Ett marknadsmässigt pris bör alltså återspegla den förväntade avkastningen, oavsett vad det framtida utfallet blir.

I denna filmserie finns inga filer för nedladdning.

Transfer Pricing

Introduktion
1
Vad är Transfer Pricing?
2
Syfte
3
Regler för prissättning
4
Regler för dokumentation
5
Prissättning: marknadsmässighet
6
Prissättning: funktionell analys
7
Prissättning: ekonomisk analys
8
Marknadsprismetoden (CUP)
9
Kostnadsplusmetoden (Cost Plus)
10
Återförsäljningsprismetoden (RPM)
11
Vinstfördelningsmetoden (PSM)
12
Nettomarginalmetoden (TNMM)
13
Val av metod för prissättning
14