Kul att du vill testa MeritGO!

Om du ännu inte har ett konto så kan du bara titta på filmer utan hänglås. Vill du se hela utbudet kan du registrera dig för ett kostnadsfritt tidsbegränsat testkonto eller teckna abonnemang! Om du redan har ett konto så kan du logga in här!

Om kursen
Om avsnittet
Material

Transfer Pricing

Jobbar du i ett internationellt företag? Undrar du hur Transfer Pricing fungerar?

En enorm mängd varor, tjänster och andra transaktioner handlas inom multinationella koncerner över landsgränser och rätten att beskatta vinster flyttar därmed från en skattemyndighet till en annan. Det pris som gäller för bolagets kunder måste också gälla vid handel mellan bolag inom en koncern. Det betyder att den interna prissättningen måste vara armlängdsmässig, alltså marknadsmässig.

I den här filmserien visar vi hur Transfer Pricing fungerar. Vi går också igenom de olika regelverken och ger en orientering i hur de olika prissättningsmetoderna fungerar för beräkning av marknadsmässigt pris.

Målgrupp: för dig som jobbar  i koncerner med internationella transaktioner mellan olika koncernbolag och behöver förstå Transfer Pricing

Innehåll:

  1. Introduktion
  2. Vad är Transfer Pricing?
  3. Syfte
  4. Regler för prissättning
  5. Regler för dokumentation
  6. Prissättning: marknadsmässighet
  7. Prissättning: funktionell analys
  8. Prissättning: ekonomisk analys
  9. Marknadsprismetoden (CUP)
  10. Kostnadsplusmetoden (Cost Plus)
  11. Återförsäljningsprismetoden (RPM)
  12. Vinstfördelningsmetoden (PSM)
  13. Nettomarginalmetoden (TNMM)
  14. Val av metod för prissättning (produktion pågår)

Material: Till den här utbildningen finns inget material att ladda ner.

Utbildare: Per Degerman

Prissättning: marknadsmässighet

Reglerna för Transfer Pricing innehåller faktiskt inga bestämmelser för hur man ska beräkna pris för en gränsöverskridande transaktion. Därför kan priset räknas fram nästan hur som helst, MEN: priset måste följa armlängdsprincipen, alltså, priset måste vara marknadsmässigt. Armlängdsprincipen kan nog bäst beskrivas som sunt förnuft. När företag inom en koncern gör affärer, med varandra, över landsgränser, så ska villkoren vara marknadsmässiga. Alltså: priser och villkor måste motsvara vad oberoende företag hade avtalat i en jämförbar situation. För att ta reda på vad som är ett marknadsmässigt pris behöver vi göra två analyser: en funktionell och en ekonomisk!

I denna filmserie finns inga filer för nedladdning.

Transfer Pricing

Introduktion
1
Vad är Transfer Pricing?
2
Syfte
3
Regler för prissättning
4
Regler för dokumentation
5
Prissättning: marknadsmässighet
6
Prissättning: funktionell analys
7
Prissättning: ekonomisk analys
8
Marknadsprismetoden (CUP)
9
Kostnadsplusmetoden (Cost Plus)
10
Återförsäljningsprismetoden (RPM)
11
Vinstfördelningsmetoden (PSM)
12
Nettomarginalmetoden (TNMM)
13
Val av metod för prissättning
14