Kul att du vill testa MeritGO!

Om du ännu inte har ett konto så kan du bara titta på filmer utan hänglås. Vill du se hela utbudet kan du registrera dig för ett kostnadsfritt tidsbegränsat testkonto eller teckna abonnemang! Om du redan har ett konto så kan du logga in här!

Om kursen
Om avsnittet
Material

Transfer Pricing

Jobbar du i ett internationellt företag? Undrar du hur Transfer Pricing fungerar?

En enorm mängd varor, tjänster och andra transaktioner handlas inom multinationella koncerner över landsgränser och rätten att beskatta vinster flyttar därmed från en skattemyndighet till en annan. Det pris som gäller för bolagets kunder måste också gälla vid handel mellan bolag inom en koncern. Det betyder att den interna prissättningen måste vara armlängdsmässig, alltså marknadsmässig.

I den här filmserien visar vi hur Transfer Pricing fungerar. Vi går också igenom de olika regelverken och ger en orientering i hur de olika prissättningsmetoderna fungerar för beräkning av marknadsmässigt pris.

Målgrupp: för dig som jobbar  i koncerner med internationella transaktioner mellan olika koncernbolag och behöver förstå Transfer Pricing

Innehåll:

  1. Introduktion
  2. Vad är Transfer Pricing?
  3. Syfte
  4. Regler för prissättning
  5. Regler för dokumentation
  6. Prissättning: marknadsmässighet
  7. Prissättning: funktionell analys
  8. Prissättning: ekonomisk analys
  9. Marknadsprismetoden (CUP)
  10. Kostnadsplusmetoden (Cost Plus)
  11. Återförsäljningsprismetoden (RPM)
  12. Vinstfördelningsmetoden (PSM)
  13. Nettomarginalmetoden (TNMM)
  14. Val av metod för prissättning (produktion pågår)

Material: Till den här utbildningen finns inget material att ladda ner.

Utbildare: Per Degerman

Val av metod för prissättning

Hur ska vi välja vilken metod vi ska använda för att bestämma vad som är ett marknadsmässigt pris för en gränsöverskridande koncernintern transaktion? Vi gör en återblick på de fem metoderna CUP, C+, RPM, PSM och TNMM som används för beräkning av transferpriser. För att välja metod behöver vi använda den som är mest relevant utifrån det som ska prissättas. Det beror vanligen på faktorer som styr vad som är möjligt för att finna underlag för att kunna underbygga rimligheten i det satta priset i förhållande till den aktuella marknaden. Filmen visar på hur de olika metoderna passar in i skilda situationer.

I denna filmserie finns inga filer för nedladdning.

Transfer Pricing

Introduktion
1
Vad är Transfer Pricing?
2
Syfte
3
Regler för prissättning
4
Regler för dokumentation
5
Prissättning: marknadsmässighet
6
Prissättning: funktionell analys
7
Prissättning: ekonomisk analys
8
Marknadsprismetoden (CUP)
9
Kostnadsplusmetoden (Cost Plus)
10
Återförsäljningsprismetoden (RPM)
11
Vinstfördelningsmetoden (PSM)
12
Nettomarginalmetoden (TNMM)
13
Val av metod för prissättning
14